O statkach

Statki szkolne zawsze były nieodłącznym elementem kształcenia polskich kadr morskich. Eksploatacją statków i organizacją praktyk morskich zajmuje się Dział Armatorski i Praktyk Morskich Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

 

Do szkolenia wykorzystywane są aktualnie dwa statki:

  • Fregata „Dar Młodzieży” –  żaglowiec zbudowany w 1982 roku przez Stocznię Gdańską. Na jego pokładzie realizowany jest program morskich praktyk studentów, głównie Wydziału Nawigacyjnego, ale również pozostałych wydziałów Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Programowe praktyki na „Darze” odbywają także studenci Akademii Morskiej ze Szczecina, uczniowie średnich szkół morskich, praktykanci z zagranicznych ośrodków kształcących kadry dla floty oraz żeglarze – entuzjaści wielkich żagli. „Dar Młodzieży” pełni rolę swoistego morskiego ambasadora Polski, odbył wiele spektakularnych rejsów po wszystkich oceanach świata, m.in. podróż dookoła świata z pokonaniem Przylądka Horn.
     

 


  • Statek szkoleniowo – badawczy „Horyzont II” – to nowoczesne pływające laboratorium dydaktyczne. 
    Zbudowany w 2000 roku, na kadłubie wyprawowego żaglowca polarnego „Polarex”. Jednostka wyposażona jest w różnorodne systemy współczesnej nawigacji. Pozwala doskonalić wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne w praktyce oficerów - nawigatorów, mechaników i elektryków – służących na statkach floty handlowej. Statek przystosowany jest także do prowadzenia specjalistycznych morskich prac badawczych, regularnie odbywa rejsy w rejony polarne.
     

 


 

W przeszłości do szkolenia  wykorzystywano całą flotyllę statków różnej budowy i przeznaczenia.

Flagowymi jednostkami były duże żaglowce, kolejno: "Lwów" i "Dar Pomorza".

W pierwszym okresie po II wojnie światowej, wykorzystywano do szkolenia także mniejsze żaglowce: "Janek Krasicki""Zew Morza""Henryk Rutkowski". Specjalistyczne praktyki morskie prowadzono na tzw. statkach instrumentalnych "Horyzont" i "Zenit" (bliźniacze "Azymut", "Nawigator" eksploatowano w Szczecinie).

Szkolenie rybaków dalekomorskich prowadzono na trawlerze szkolnym "Jan Turlejski"

Ostatnim na tej liście jest zapomniany, skromny parowiec wiślany "Kopernik", służący uczniom Szkoły Morskiej w Tczewie, dowożący ich m.in. do Gdańska na stacjonujący tam żaglowiec "Lwów".

W złotym okresie rozwoju polskiej floty handlowej, praktyki morskie odbywały się także na dużych statkach szkolno-towarowych - "Antoni Garnuszewski" (Gdynia) i "Kapitan Ledóchowski" (Szczecin).

 

https://www.facebook.com/armator.gdynia

 

Podmiot udostępniający: 

UMG Dział Armatorski