O statkach
Statki szkolne zawsze były nieodłącznym elementem kształcenia polskich kadr morskich. Eksploatacją statków i organizacją praktyk morskich zajmuje się Dział Armatorski i Praktyk Morskich Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Do szkolenia wykorzystywane są aktualnie dwa statki:
-
Fregata „Dar Młodzieży” – żaglowiec zbudowany w 1982 roku przez Stocznię Gdańską. Na jego pokładzie realizowany jest program morskich praktyk studentów, głównie Wydziału Nawigacyjnego, ale również pozostałych wydziałów Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Programowe praktyki na „Darze” odbywają także studenci Akademii Morskiej ze Szczecina, uczniowie średnich szkół morskich, praktykanci z zagranicznych ośrodków kształcących kadry dla floty oraz żeglarze – entuzjaści wielkich żagli. „Dar Młodzieży” pełni rolę swoistego morskiego ambasadora Polski, odbył wiele spektakularnych rejsów po wszystkich oceanach świata, m.in. podróż dookoła świata z pokonaniem Przylądka Horn.
-
Statek szkoleniowo – badawczy „Horyzont II” – to nowoczesne pływające laboratorium dydaktyczne.
Zbudowany w 2000 roku, na kadłubie wyprawowego żaglowca polarnego „Polarex”. Jednostka wyposażona jest w różnorodne systemy współczesnej nawigacji. Pozwala doskonalić wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne w praktyce oficerów - nawigatorów, mechaników i elektryków – służących na statkach floty handlowej. Statek przystosowany jest także do prowadzenia specjalistycznych morskich prac badawczych, regularnie odbywa rejsy w rejony polarne.
W przeszłości do szkolenia wykorzystywano całą flotyllę statków różnej budowy i przeznaczenia.
Flagowymi jednostkami były duże żaglowce, kolejno: "Lwów" i "Dar Pomorza".
W pierwszym okresie po II wojnie światowej, wykorzystywano do szkolenia także mniejsze żaglowce: "Janek Krasicki", "Zew Morza", "Henryk Rutkowski". Specjalistyczne praktyki morskie prowadzono na tzw. statkach instrumentalnych "Horyzont" i "Zenit" (bliźniacze "Azymut", "Nawigator" eksploatowano w Szczecinie).
Szkolenie rybaków dalekomorskich prowadzono na trawlerze szkolnym "Jan Turlejski".
Ostatnim na tej liście jest zapomniany, skromny parowiec wiślany "Kopernik", służący uczniom Szkoły Morskiej w Tczewie, dowożący ich m.in. do Gdańska na stacjonujący tam żaglowiec "Lwów".
W złotym okresie rozwoju polskiej floty handlowej, praktyki morskie odbywały się także na dużych statkach szkolno-towarowych - "Antoni Garnuszewski" (Gdynia) i "Kapitan Ledóchowski" (Szczecin).
https://www.facebook.com/armator.gdynia