90 lat szkolnictwa morskiego w Polsce 1920-2010

Akademia Morska w Gdyni jest największą i najstarszą akademicką uczelnią morską w Polsce i jedną z największych w Europie, kształcącą nieprzerwanie od 1920 roku oficerów floty handlowej i kadry menedżerskie dla lądowego zaplecza gospodarki morskiej.

Wyrosła w 1920 roku z wizji i marzeń o Polsce morskiej. Jej podstawy tworzone było w momencie, gdy pomysł wydawał się szalony, bo nie mieliśmy nic – ani portu, ani floty, ani wymaganego przez nią zaplecza.

Świadomi znaczenia historii i wierni najpiękniejszym morskim tradycjom, bacznie obserwujemy zmiany zachodzące w świecie. Odpowiedzią na nie jest bogata oferta studiów, liczne kierunki  i specjalności, programy nauczania spełniające nie tylko krajowe, ale i międzynarodowe standardy. Kształcenie interdyscyplinarne, dostosowane do wymogów współczesnego świata, pozwala naszym absolwentom skutecznie konkurować na globalnym rynku pracy.

Wizytówką uczelni w świecie, jak i ambasadorem Polski w większości portów świata, jest żaglowiec „Dar Młodzieży”, zapewniający kształcenie studentów na sprzęcie dorównującym wyposażeniu nowoczesnych statków handlowych. Piękno fregaty, żeglarskie rzemiosło i wola walki załogi oraz liczne zwycięstwa w regatach budziły i budzą podziw nie tylko żeglarzy. Akademia Morska w Gdyni jest też armatorem statku badawczo-szkoleniowego „Horyzont II”, wyposażonego w urządzenia najnowszej generacji, zdolnego do żeglugi nawet w strefie polarnej.

Morze stanowi inspirację i szansę rozwoju dla ludzi ambitnych i ciekawych świata, nierzadko stawia trudne wymagania. Wierzę jednak, że wiedza i umiejętności zdobyte w uczelni pomogą naszym absolwentom tym wymaganiom sprostać i osiągnąć zawodowe sukcesy.

Akademia Morska w Gdyni

Już siedemnastego dnia po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, 28 listopada 1918 roku, Marszałek Piłsudski wydał rozkaz  o powstaniu Marynarki Polskiej. W maju 1919 r. przy Ministerstwie Spraw Wojskowych powstał Departament dla Spraw Morskich. 17 czerwca 1920 roku wiceadmirał Kazimierz Porębski podpisał akt powołania Szkoły Morskiej w Tczewie z dwoma Wydziałami: Nawigacyjnym i Mechanicznym. W 1921 r. Departament dla Spraw Morskich zakupił fregatę szkolną „Lwów”.

Dziewięć lat później, w 1930 roku,  Szkoła Morska została przeniesiona do Gdyni, do obszernych, nowych gmachów przy ul. Morskiej, w których mieści się do dziś. Otrzymała też nowy żaglowiec szkoleniowy  „Dar Pomorza” (zakupiony w 1929 roku ze  składek mieszkańców Pomorza). W 1938 r. utworzono trzeci wydział – Transport i Administracja Morska, kształcący intendentów dla statków pasażersko-towarowych.

W czasie II wojny światowej Państwa Szkoła Morska była jedyną polską uczelnią, która kontynuowała nauczanie na emigracji, zorganizowane przez Ministerstwu Przemysłu i Handlu polskiego Rządu na Wychodźstwie.

Niemal natychmiast po  zakończeniu wojny, w październiku 1945 r., odbyły się egzaminy wstępne i PSM znów kształciła oficerów dla PMH na Wydziałach: Nawigacyjnym i Mechanicznym. W 1954 r. powstał Wydział Elektryczny, w 1960 wprowadzono nowy kierunek: radioelektronikę okrętową (Wydział Radiowy), a w 1969 r.  Wydział Administracyjny.
 
W sierpniu 1969 PSM została przekształcona w czterowydziałową Wyższą Szkołę Morską. W sierpniu 1982 odbyło się uroczyste wodowanie nowego żaglowca  „Dar Młodzieży”, który  zastąpił „Dar Pomorza” i od tamtego dnia jest statkiem szkolnym uczelni.

W 1998 Wydziały Nawigacyjny i Mechaniczny WSM w Gdyni otrzymały certyfikaty jakości ISO 9001:2000 (według nowych norm PN-EN ISO 9001-2009), nadane przez Polski Rejestr Statków oraz Polskie Centrum Badań i Certyfikacji.

Decyzją Centralnej Komisji do Spraw Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa, Elektryczny oraz Mechaniczny posiadają uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora.

W 2000 r. WSM przystąpiła do Międzynarodowego  Stowarzyszenia Wyższych Uczelni Morskich. 

Na wniosek  Senatu WSM  Sejm RP ustawą z dnia 1 grudnia 2001 r. (Dz. U. nr 154/2001 p.1785) nadał uczelni nazwę: Akademia Morska w Gdyni.

Uczelnia aktywnie bezpośrednio współpracuje (w realizacji wspólnych prac badawczych, kształceniu kadr naukowych i wymianie studentów) z 37 uczelniami wyższymi na świecie oraz w ramach organizacji międzynarodowych ze Stowarzyszeniem Uniwersytetów Europejskich (EUA) i Międzynarodowym Stowarzyszeniem Akademii Morskich (IAMU), a także International Maritime Organization (IMO). Posiada doskonale wyposażone laboratoria  i najnowocześniejsze na świecie symulatory. Wysoki poziom nauczania potwierdzony jest  certyfikatami STCW (Standards of Traning, Certification and Watchkeeping)  oraz International Maritime Organization.

W ciągu jednego roku w Akademii kształci się ponad 6.600 studentów stacjonarnych i niestacjonarnych na 4 Wydziałach: Nawigacyjnym, Mechanicznym, Elektrycznym oraz Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa. A od 1920 r. mury uczelni opuściło ponad 32 tysiące absolwentów.  Pokolenia kadr morskich Rzeczypospolitej stanowią nie tylko korpus oficerski floty handlowej, ale są również ministrami, senatorami, posłami, dyrektorami i szefami firm armatorskich, przedsiębiorstw handlu morskiego, portów, administracji morskiej, stoczni oraz banków.

Wydziały Akademii Morskiej w Gdyni

Wydział Nawigacyjny Akademii Morskiej – Prowadzi inżynierskie  i magisterskie studia stacjonarne oraz niestacjonarne na kierunkach: nawigacja (specjalności: transport morski, inżyniera ruchu morskiego, systemy bezpieczeństwa morskiego) oraz transport (specjalności: transport i logistyka, morskie systemy transportowe i logistyczne). Posiada nowoczesne laboratoria, wyposażone w urządzenia i aparaturę najnowszej generacji do prowadzenia badań naukowych i edukacji studentów, m.in.: symulatory do załadunku statków, map elektronicznych i manewrowy. Tu znajduje się tu też planetarium do nauki astronawigacji.

Wydział Mechaniczny Akademii Morskiej –  Na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych kształci na kierunkach: mechanika i budowa maszyn (specjalności: eksploatacja instalacji przemysłowych, eksploatacja siłowni okrętowych, eksploatacja siłowni okrętowych II, eksploatacja siłowni okrętowych i obiektów oceanotechnicznych, technologia remontów urządzeń okrętowych i portowych, inżynieria zarządzania remontami, inżynieria eksploatacji instalacji) oraz inżynieria bezpieczeństwa (specjalność: inżynieria bezpieczeństwa środowiska morskiego).

Wydział Elektryczny Akademii Morskiej –  Dwustopniowe studia stacjonarne i niestacjonarne realizowane są w dwóch kierunkach i siedmiu specjalnościach – kierunek: elektrotechnika (specjalności: elektroautomatyka okrętowa, elektroautomatyka, komputerowe systemy sterowania), kierunek elektronika i telekomunikacja (specjalności: elektronika morska, radioelektronika, systemy i sieci teleinformatyczne, sieci teleinformatyczne). Podstawę kształcenia stanowi nowoczesna baza techniczno-laboratoryjna, uzupełnieniem są praktyki na statkach szkolnych, statkach handlowych i zakładach lądowych.

Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa Akademii Morskiej
Na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych kształci na 2 kierunkach: towaroznawstwo (specjalności: handel i usługi – menedżer produktu, organizacja usług turystyczno-hotelarskich, towaroznawstwo i zarządzanie jakością, usługi żywieniowe i dietetyka, menedżer produktów kosmetycznych) i zarządzanie (logistyka i handel morski, zarządzanie przedsiębiorstwem, Internet i multimedia w zarządzaniu, nowoczesne narzędzia zarządzania, zarządzanie informacją w administracji publicznej, zarządzanie zmianą, rachunkowość i finanse przedsiębiorstw, zarządzanie projektami Unii Europejskiej, zarządzanie kapitałem ludzkim). Dysponuje kompleksem laboratoriów, dając nie tylko wysoki standard kształcenia, ale także możliwość działalności naukowej i badawczej.

Ponieważ dla wykształcenia dobrego nawigatora, mechanika czy elektryka nie wystarczy tylko teoretyczna wiedza, dlatego do praktycznej nauki zawodu i morskiego obycia Akademia Morska posiada dwa statki szkolne - „Dar Młodzieży” i „Horyzont II”.

„Dar Młodzieży” to trzymasztowa fregata, będąca od 4 lipca 1982 roku flagową jednostką armatora – Akademii Morskiej w Gdyni, zbudowaną w Stoczni Gdańskiej wg projektu inż. Zygmunta Chorenia. Praktyki morskie odbywają na nim studenci obu polskich uczelni morskich z Gdyni i Szczecina. W ramach międzynarodowej wymiany naukowej żagle na tej fregacie podnosili również studenci uczelni morskich Francji, Niemiec, Norwegii, Portugalii, Grecji i Wielkiej Brytanii. W ciągu ponad 145 morskich podróży szkoleniowych, przepłynął ponad 424 tys. mil morskich, zawinął do ponad  420 portów na 5 kontynentach.  Swój wielki rejs dookoła świata „Dar Młodzieży”,  pod dowództwem kpt. ż. w. Leszka Wiktorowicza, odbył w 1987/88,  opływając pod żaglami słynny przylądek Horn. Żaglowiec nasz to także  wielokrotny uczestnik i zwycięzca regat  Tall Ships` Races.  Odbywają na nim praktyki morskie  przyszli nawigatorzy i mechanicy, a także studenci wszystkich pozostałych wydziałów i specjalności.

„Horyzont II”  wyposażony jest w najnowocześniejsze urządzenia do prowadzenia współczesnej żeglugi, posiada 57 miejsc dla załogi, studentów i naukowców w wygodnych kabinach. Dostosowany jest też do przewozu ładunków oraz prowadzenia badań morza – między innymi podczas regularnych podróży statku na Spitsbergen. Pełni funkcję: badawczą i dydaktyczną – dla wszystkich rodzajów praktyk morskich studentów i uczniów szkół morskich (statek posiada mostek nawigacyjny oraz zespół napędowy najnowszej generacji, pozwalający na prowadzenie praktyk przez nawigatorów, mechaników i elektryków / automatyków. Kabina nawigacyjna wyposażona jest w  niezależne stanowiska studenckie z repetytorami urządzeń nawigacyjnych mostka. Transportowa  możliwość statku to m.in. przewożenie dwóch kontenerów 20-stopowych (również chłodzonych), co pozwala na realizowanie usług w morskim transporcie międzynarodowym na rzecz zewnętrznych zleceniodawców.

Podmiot udostępniający: 

UM w Gdyni

Wytworzył informację:

Rzecznik AMG
10.06.2010