„Dar Młodzieży” na XIX-wiecznej fotografii
To był niezwykły eksperyment. Na jesienny rejs z Goteborga do Gdyni zaokrętował na „Dar Młodzieży” pan Andrzej Górski – człowiek zafascynowany XIX wieczną fotografią. Podczas rejsu wykonał, tradycyjną techniką tzw. mokrego kolodium z pionierskich lat fotografii , przy użyciu ponad 100-letniego aparatu, serię zdjęć ukazujących życie żaglowca.
To bardzo szlachetna i pracochłonna technika. Każdorazowo przed wykonaniem fotogramu, powleka się szklaną płytę warstwą płynnego kolodionu, zawierającego jodek srebra jako substancję światłoczułą. Proces jest kłopotliwy, gdyż szklana klisza musi być pokryta kolodionem tuż przed naświetleniem, a następnie wywołana niezwłocznie, zanim on zastygł.
Pan Andrzej Górski musiał zatem zabrać na pokład, obok archaicznego aparatu ze statywem, przenośną ciemnię wraz ze wszystkimi niezbędnymi substancjami i osprzętem. Technika „mokrej płyty”, stosowana do uzyskiwania negatywów, dominowała w fotografii po roku 1850 przez ok. 30 lat. Dzięki wysokiej czułości daję możliwość odwzorowania najdrobniejszych szczegółów, jednak kilkusekundowe czasy naświetlania powodują, że fotografowane obiekty w ruchu – ludzie, przedmioty – tracą ostrość konturów. Gotowe czarno-białe fotogramy zachowują natomiast niepowtarzalną plastykę i urok artystycznych grafik.
Plonem rejsu, tego swoistego pleneru fotograficznego, jest ponad 20 retro-fotogramów, wyjątkowej urody, w klimacie minionego czasu. Kilkanaście najlepszych wybrano do prezentacji na zaplanowanej specjalnie organizowanej wystawie w galerii gdyńskiego Centrum Filmowego. Wystawa połączona zostanie z warsztatami fotograficznymi, ukazującymi tajniki XIX-wiecznej fotografii, z pokazem fotografowania i utrwalania zarejestrowanych obrazów.
Praca fotografa na „Darze Młodzieży”, operowanie ciężkim aparatem w warunkach niestabilnego pokładu, fotografowanie nawet z platformy marsa, mimo trudności dało niezwykły efekt. Przeniosło „Dar Młodzieży” w świat wielkich żaglowców XIX wieku.