Turystyczny JOHANN
JOHANN czyli Joint Development of Small Cruise Ship Tourism Heritage Products in the Southern Baltic Sea Region to międzynarodowy projekt w którym jednym z partnerów jest Akademia Morska w Gdyni. To oryginalny projekt realizowany w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk. Jest ukierunkowany na rozwój segmentu usług turystycznych z wykorzystaniem małych statków wycieczkowych, połączony z dostosowaniem małych portów Południowego Bałtyku, uczestniczących w projekcie, do przyjmowania turystów podróżujących tego typu jednostkami.
Liderem projektu jest miasto Rostock, a pozostałymi partnerami: niemieckie miasta Wismar i Stralsund, szwedzkie - Karlskrona i Kalmar, Korporacja Rozwoju Regionalnego Przedpomorza (Economic Development Corporation Vorpommern, Niemcy) oraz firma Media Dizajn ze Szczecina.
W Akademii Morskiej kierownikiem projektu jest prorektor ds. morskich dr hab. inż. kpt. ż.w. Henryk Śniegocki. Głównym zadaniem uczelni w projekcie jest przeprowadzenie studialnej podróży pilotażowej na statku „Horyzont II” oraz opracowanie zasad eksploatacji i optymalnego zarządzania portami w kontekście obsługi ruchu turystycznego z wykorzystaniem niewielkich statków wycieczkowych przede wszystkim pod kątem problemów żeglugowych (Cruise Port Management – Water Side).
Sierpniowa podróż pilotażowa statku szkoleniowo-badawczego AMG „Horyzont II” zrealizowana została na trasie: Wismar, Rostock, Stralsund, Sassnitz, Szczecin, Karlskrona, Kalmar i zakończyła się w Gdyni.
Podczas podróży uczestnicy rejsu - studenci i pracownicy Akademii Morskiej w Gdyni oraz specjaliści reprezentujący wszystkie porty partnerskie dokonywali analizy SWOT odwiedzanych miejsc, dzięki czemu powstaną strategie rozwoju dla każdego z nich. Specjaliści z Akademii Morskiej badali i analizowali głównie problemy nautyczne – m.in. warunki manewrowe, wchodzenia/wychodzenia z portu, nabrzeża, głębokości, wymagania dla ruchu i postoju statków….
Analizom poddawano atrakcyjność turystyczną zarówno miejsca postoju statków jak i atuty całej miejscowości. Miasta na trasie, chcąc zaprezentować się jak najlepiej, poza spotkaniami z władzami portów i miast, przygotowały również dla uczestników podróży wycieczki po najciekawszych miejscach w okolicy. Podczas podróży uczestnicy w prezentacjach i panelach dyskusyjnych dzielili się doświadczeniami, analizowali zgromadzony materiał, formułowali wnioski. Projekt JOHANN rozpisany jest na 3 lata.
fot. Paulina Zych (Dział Armatorski AMG)