I Konferencja dedykowana tematyce Transportu Autonomicznego już w grudniu br.
W dniu 10 grudnia 2024 roku na Wydziale Nawigacyjnym UMG odbędzie się I Konferencja poświęcona zagadnieniom "Transportu autonomicznego".
Konferencja ma być wydarzeniem cyklicznym, obejmującym problemy badawcze autonomicznych środków transportu i ich eksploatacji. Ma być forum wymiany poglądów, wyników badań i wdrożeń nowych technologii w obszarze transportu autonomicznego.
Organizatorzy I Konferencji "Transport autonomiczny" - Uniwersytet Morski w Gdyni, Instytut Transportu Samochodowego Warszawa, Urząd Transportu Kolejowego - zapraszają do zgłaszania udziału w roli prelegenta w wydarzeniu. Streszczenia referatów w języku angielskim należy przesłać do dnia 15 listopada 2024 roku na adres: auttransumg.edu.pl.
Artykuły w języku angielskim, po recenzjach, będą publikowane w czasopiśmie TransNav (70 pkt) lub w przygotowywanej monografii.
Strona internetowa konferencji: Konferencja Transport Autonomiczny (umg.edu.pl)
Informacje dodatkowe
Stale zwiększające się wykorzystanie automatyzacji w eksploatacji statków, wraz z przewidywanym wzrostem wykorzystania zdalnego sterowania i autonomicznej obsługi kluczowych funkcji, będzie wymagało innego podejścia, nowej filozofii działania a co za tym idzie dostosowania przyjętych norm dotyczących ingerencji manualnej i kontroli na pokładzie, zawartych w konwencji SOLAS i innych instrumentach IMO, nowego podejścia w nawigowaniu MASS (Maritime Autonomous Surface Ship).
Trwające na forum IMO prace związane z żeglugą autonomiczną, nad wdrożeniem Kodeksu MASS w ostatnim czasie zwolniły. Zdecydowano o przełożeniu terminu na wejście w życie Kodeksu w formie obowiązującej na rok 2032. W roku 2025 planowane jest przyjęcie nieobowiązkowego instrumentu IMO.
Celem prowadzonych prac w zakresie żeglugi autonomicznej jest zapewnienie spójnych międzynarodowych ram regulacyjnych, które umożliwią bezpieczną eksploatację MASS. Wspomniany Kodeks ma ponadto na celu wspieranie nowych rozwiązań i integracji nowych technologii, zapewnienie spójności w podejściu do projektowania, budowy i eksploatacji MASS.
Modyfikacji programów akademickich, nowych programów i szkoleń oczekuje cała branża morska, w tym offshore, szczególnie w świetle rozwijającej się branży morskich farm wiatrowych, które obsługiwać będą wyspecjalizowane jednostki, również operujące na różnych poziomach autonomiczności.
Przedstawiony zakres działań na forum IMO oraz administracji morskich, związany jest z koniecznością podjęcia prac B+R związanych z:
- oszacowaniem ryzyka podróży morskiej MASS oraz na obszarach morskich farm wiatrowych,
- zastosowaniem nowych technologii związanych z bezpieczną eksploatacją MASS,
- wpływem czynnika ludzkiego - roli, obowiązków i odpowiedzialność kapitana MASS i załogi MASS na bezpieczeństwo żeglugi,
- ratownictwem morskim realizowanym przez MASS,
- zadaniami i odpowiedzialnością „zdalnego centrum operacyjnego” i „zdalnego operatora”,
- wykorzystaniem sztucznej inteligencji AI w żegludze autonomicznej,
- cyberbezpieczeństwem, zagrożeniami związanymi z terroryzmem i piractwem w żegludze autonomicznej.
Ponieważ morska jednostka autonomiczna będzie nierozerwalnie związana z systemami multimodalnego i intermodalnego transportu towarów, należy rozwiązywać problemy badawcze wspólnie dla wszystkich morskich, kolejowych, drogowych i lotniczych autonomicznych środków transportu.
I Konferencja TRANSPORT AUTONOMICZNY ma być cykliczną, obejmującą problemy badawcze autonomicznych środków transportu, ich eksploatacji, ma być forum wymiany poglądów, wyników badań i wdrożeń nowych technologii w obszarze transportu autonomicznego.
I Konferencja TRANSPORT AUTONOMICZNY odbędzie się pod patronatem:
- JM Rektora Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, prof. dr hab. inż., kpt. ż. w. Adama Weintrita
- Dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego Warszawa, prof. dr hab. inż. Marcina Ślęzaka
- Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, Ignacego Góry
- Ośrodka ds. IMO przy Polskim Rejestrze Statków
Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego
Zbigniew Burciu