Cyfrowy bliźniak - projekt bezpiecznego rotora scenicznego

Program:
Termin:
Instytucja finansująca:
Kierownik projektu:
Opieka nad projektem w UMG:
Wartość projektu: 38 720,00 PLN
Kwota dofinansowania: 38 720,00 PLN
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.
Projekt koła naukowego HMI działającego na Uniwersytecie Morskim w Gdyni koncentruje się na opracowaniu innowacyjnego prototypu obrotowej platformy mobilnej o napędzie elektrycznym, dedykowanej do zastosowań w branży scenotechnicznej, produkcyjnej oraz logistycznej.
Inspiracją do realizacji projektu jest potrzeba opracowania lżejszej i bardziej mobilnej platformy scenicznej, która – w przeciwieństwie do klasycznych, hydraulicznych napędów – wykorzystuje napęd elektryczny. W wyniku współpracy z "Agencją Techniki Artystycznej Technika Szkodziński Wojciech Szkodziński" studenci dostrzegli możliwość zastosowania w Polsce nowatorskiego rozwiązania, jakim jest sterowanie ruchem sceny oparte na technologii elektrycznej, obecnie dostępne wyłącznie w ofercie amerykańskiej firmy "TAIT". Zastąpienie napędu mechanicznego napędem elektrycznym znacząco podnosi mobilność i efektywność sceny lub platformy produkcyjnej oraz przyczynia się do ograniczenia jej masy.
Głównym celem projektu jest stworzenie prototypu obrotowej platformy mobilnej, zaprojektowanej i przetestowanej przy użyciu cyfrowego bliźniaka w środowisku 3D oraz bezpiecznego systemu sterowania opartego na sterowniku PLC.
Projekt umożliwi studentom rozwój wiedzy i praktycznych umiejętności w trzech obszarach:
1. Symulacja i sterowanie – Studenci będą modelować scenę o określonych parametrach, wykorzystując środowisko 3D oraz narzędzia TIA Portal, PLCSIM i WinCC, co pozwoli na dokładne odwzorowanie realnych warunków pracy i optymalizację sterowania ruchem.
2. Analiza mechaniczna – Projekt wymaga dokładnych obliczeń wytrzymałościowych i mechanicznych dla przekładni ślimakowej współpracującej z trójfazowym silnikiem, co jest kluczowe dla zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa całego układu.
3. Rozwój kompetencji miękkich – Realizacja projektu umożliwi studentom doskonalenie umiejętności pracy zespołowej, zarządzania zadaniami i projektowania w ramach grupy.
Dla koła naukowego jest to bardzo cenne doświadczenie, które pozwoli na naukę oraz praktyczne zastosowanie cyfrowego bliźniaka, który jest zawarty w zagadnieniach Przemysłu 4.0. Ponadto studenci będą mieli możliwość rozwijania swojej wiedzy nie tylko z zakresu algorytmów sterowania w symulacji, ale w oparciu o weryfikację symulacyjną ostateczne testowanie na rzeczywistym obiekcie. Dzięki współpracy z "Agencją Techniki Artystycznej Technika Szkodziński Wojciech Szkodziński" będzie można określić przemysłowe założenia sterowania sceną, obróbkę mechaniczną oraz sterowanie zdalne i lokalne.