43 lata temu rozpoczęła się budowa "Daru Młodzieży"
43 lata temu, 4 marca 1981 roku, cięciem blach na Wydziale K1 Stoczni Gdańskiej rozpoczęto budowę „Daru Młodzieży”, trzymasztowej fregaty, żaglowca szkolnego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, morskiego ambasadora Polski, który pływał po wszystkich morzach i oceanach oraz brał udział w najważniejszych regatach!
Kontynuujący tradycję swoich dwóch słynnych poprzedników – „Lwowa” i „Daru Pomorza”, gdzie wcześniej szkolono kadry morskie, „Dar Młodzieży” podczas ponad czterech dekad swojej służby był i nadal pozostaje istotnym miejscem kształcenia studentów uczelni, jak również entuzjastów wielkich żagli, uczniów morskich szkół średnich.
Dziś, w 43. rocznicę wykonania pierwszych prac przy budowie fregaty, warto przypomnieć pokrótce historię powstania tej wyjątkowej jednostki, ponieważ „Dar Młodzieży” jest pierwszym żaglowcem zbudowanym w polskiej stoczni – Stoczni Gdańskiej, według oryginalnego polskiego projektu, który co ważne, od samego początku był budowany z myślą o szkoleniu młodzieży.
Powstanie „Daru Młodzieży” wynikło pośrednio z zamówienia skierowanego do Stoczni Gdańskiej, które dotyczyło budowy serii szkolnych żaglowców dla radzieckich szkół morskich. Prototypem i zarazem jednostką pilotażową dla eksportowych żaglowców miał stać się następca „Daru Pomorza”. Do sprzedaży fregaty zagranicznym armatorom jednak nie doszło, co przypisuje się staraniom licznych entuzjastów, w tym polskiej młodzieży.
Głównym konstruktorem „Daru Młodzieży” był inżynier Zygmunt Choreń. W powstanie żaglowca zaangażowani byli także kapitanowie „Daru Pomorza” – wówczas jednostki uznawanej za coraz bardziej przestarzałą, którą należy zastąpić nową – Tadeusz Olechnowicz oraz Kazimierz Jurkiewicz.
Kadłub „Daru Młodzieży” zwodowano 12 listopada 1981 roku. Matką chrzestną żaglowca została żona komendanta „Daru Pomorza” kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza – Helena Jurkiewicz.
Rok później, 4 lipca 1982 roku, już w macierzystej Gdyni, przy Nabrzeżu Pomorskim, miejscu, gdzie do dzisiaj znajduje się stałe miejsce fregaty, odbyło się uroczyste podniesienie bandery.